Zabawy konstrukcyjne

Zabawy konstrukcyjne a wiek dziecka

Zabawy konstrukcyjne pojawiają się bardzo wcześnie, roczne dzieci potrafią budować pierwsze wieże, nieco starsze układają z klocków własne wzory. 2-letnie dzieci lubią samodzielnie naśladować budowle podpatrzone u innych. Konstrukcje dzieci 3-letnich są coraz bardziej skomplikowane – są to pierwsze domy, tunele czy bramy, dzieci zaczynają też je nazywać i powoli planować. U 4-latków  i dzieci starszych technika konstruowania jest coraz sprawniejsza. Planują świadomie poszczególne etapy tworzenia swojego dzieła, a ich konstrukcje są coraz bardziej bogate w detale.

Zalety zabaw konstrukcyjnych

Po pierwsze rozwijają one sprawność manualną dziecka, to szczególnie ważne w pierwszych latach ich życia, kiedy uczą się precyzji i koordynacji ruchowej. Takie zabawy bardzo pomagają w późniejszej nauce pisania, dzieci nie mają problemu z właściwym trzymaniem długopisu i kreśleniem liter czy rysowaniem. Dzieci tworzą konstrukcje z różnych elementów lub mas, dzięki czemu rozwijają swoją kreatywność. Takie zabawy znakomicie pobudzają wyobraźnię i wyzwalają pomysłowość. Samodzielna praca nad konstrukcją uczy koncentracji, skupienia i obserwacji. W późniejszych latach dochodzi do tego też nauka planowania kolejnych etapów budowli. Dziecko samo tworzy coś zupełnie nowego, jest tego sprawcą i może urzeczywistniać wytwory swojej wyobraźni – taka zabawa daje bardzo wiele radości i satysfakcji.

Scroll to Top
Przewiń do góry
Skip to content